Witaminy na włosy – zimą szczególnie potrzebne!

witaminy na włosy

Czy Ty też zauważyłaś, że zimą Twoje włosy wyglądają nieco mniej atrakcyjnie niż latem? Może powinnaś łykać witaminy na włosy albo poszukać ich w codziennej diecie?

Włosy nie wypadają bez przyczyny, podobnie jak paznokcie nie łamią się bez powodu. W jednym i drugim przypadku jest to sygnał, że w Twoim organizmie brakuje pewnych składników – witamin i mikroelementów.

Witaminy na włosy – czyli które?

Za kondycję włosów odpowiedzialnych jest kilka witamin. Są to:

  • Witamina A – jeśli w organizmie jest jej za mało, włosy są suche i łamliwe
  • Witaminy z grupy B, między innymi witamina B12 – bez niej włosy będą szybciej wypadać
  • Witaminy C i E

Poza witaminami, o prawidłowy wygląd naszych włosów „troszczą” się minerały takie jak cynk, miedź i krzem, żelazo (jego niedobór może być przyczyną łysienia!), beta-karoten oraz keratyna.

Witaminy na włosy – jak ich dostarczyć?

No dobrze, więc co zrobić, żeby tych ważnych witamin i soli mineralnych nam nie brakowało? Mamy na to dwa sposoby. Pierwszy to pójście na łatwiznę, czyli do apteki po witaminy na włosy w tabletkach. Na rynku mamy ogromny wybór preparatów – nie tylko tych wielowitaminowych, ale również tabletek przeznaczonych specjalnie do wzmacniania włosów. Są one dostępne bez recepty – to między innymi SkrzypoVita, Capivit, Bio Silica, Belissa i wiele innych.

Witaminy na włosy w codziennej diecie

Dużo taniej i zdrowiej będzie jednak zadbać o to, by odpowiednich witamin dostarczyć sobie w codziennej diecie, zamiast łykać kolejne suplementy. Żeby poprawić kondycję włosów, warto wprowadzić do jadłospisu szczególnie:

  • Warzywa takie jak: brukselka, marchewka, pomidory, szpinak, brokuły, warzywa strączkowe (fasolka, groch), awokado, rzodkiewka, kalarepa, seler.
  • Nasiona słonecznika
  • Orzechy, zwłaszcza orzechy włoskie, migdały i daktyle
  • Nabiał, szczególnie jaja
  • Ryby, wieprzowinę, wątróbkę, ostrygi
  • Kaszę i brązowy ryż, pełnoziarniste pieczywo, a także drożdże
  • Oleje i oliwa – są bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zapobiegają wypadaniu włosów

Składniki składnikami, ale jak wykombinować z nich zdrowe posiłki, które poprawią kondycję naszych włosów? Oto kilka propozycji:

  • Sałatka z gotowanych brokułów, sera feta, jajka i pomidorów z dodatkiem jogurtu naturalnego i uprażonych na suchej patelni migdałów lub nasion słonecznika. Są tu aż 4 składniki, zawierające witaminy na włosy!
  • Kasza jaglana na słodko z dodatkiem orzechów, prażonych migdałów, daktyli i miodu. Jaglanka to ostatnio bardzo modna propozycja śniadaniowa!
  • Pasta kanapkowa lub sałatka z awokado, pomidora, twarożku i rzodkiewki z dodatkiem jogurtu naturalnego.
  • Duszona wątróbka podawana z kaszą gryczaną i gotowaną marchewką z groszkiem.
  • Jajecznica z pomidorami, ziarnami słonecznika i rzodkiewką, podana z pełnoziarnistym pieczywem.
  • Ciasto drożdżowe lub muffinki z pełnoziarnistej mąki z dodatkiem orzechów, daktyli i rodzynek.

Dbając o piękne włosy warto wiedzieć, że ważne dla ich wyglądu witaminy i składniki mineralne trzeba dostarczać organizmowi codziennie. Dlatego najlepiej byłoby wytworzyć u siebie pewien nawyk żywieniowy – na przykład codziennie jeść na śniadanie owsiankę lub kaszę jaglaną z dodatkiem orzechów i pestek, żeby w diecie nie zabrakło cynku i miedzi, na drugie śniadanie zaś wybierać zawsze pełnoziarniste pieczywo i pamiętać o tym, by każdego dnia zjeść choć jedno jajko.

A może macie swoje sprawdzone sposoby na to, by w codziennej diecie uwzględnić witaminy na włosy i podzielicie się z nami tymi sposobami w komentarzach?