Witaminowe abecadło – sprawdź, czy wiesz wszystko o witaminach!

Witaminowe abecadło

W teorii każdy z nas wie, że witaminy są dla zdrowia bardzo ważne, ale czy na pewno wiemy, gdzie się znajdują? Oto nasze witaminowe abecadło!

Kiedy myślisz o witaminach, pierwsze, co przychodzi ci do głowy to pewnie warzywa i owoce. Oczywiście to świetne źródło witamin i jedząc wszystkie owoce i warzywa dostarczymy sobie witamin, których potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania. Ale nie tylko tam należy szukać tych ważnych składników pokarmowych.

Witaminowe abecadło – od A do PP

  • Witamina A – ważna dla naszych oczu (jej niedobór powoduje kurzą ślepotę), a także dla prawidłowego wyglądu skóry (bez niej skóra może się łuszczyć).

Gdzie jej szukać? Źródłem witaminy A są jaja, wątroba, produkty mleczne, suszone owoce, marchew, szpinak, a także tran.

Promocja Pampers z darmową dostawą

Witaminowe abecadło

  • Witamina B1 – ważna dla mięśni i dla prawidłowego wzrostu organizmu, pomaga podczas trawienia, ale także… zmniejsza odczuwanie stresu.

Gdzie jej szukać? Żeby dostarczyć sobie odpowiednie ilości witaminy B1 trzeba jeść jaja, rośliny strączkowe, drób, ryby oraz ryż.

  • Witamina B2 – to witamina, która wpływa na wygląd paznokci, włosów i skóry, ale jest ważna także w przemianie białek oraz procesie oddychania komórkowego.

Gdzie jej szukać? Podobnie jak witamina B1, tak samo B2 występuje w jajach, ale też w migdałach i niektórych warzywach (w ich zielonych częściach), wątrobie, grzybach, jogurcie, fasoli i grochu.

  • Witamina B6 – jest ważna w procesie przemiany materii, bo bierze udział w przekształcaniu tłuszczów i węglowodanów, ale także w tworzeniu enzymów i hormonów. Witamina B6 ma również wpływ na ciśnienie krwi i pracę serca.

Gdzie jej szukać? Żeby dostarczyć organizmowi witaminy B6 powinno się postawić przede wszystkim na drożdże, ziarna, ryż, śliwki, groch, ziemniaki i ryby.

  • Witamina B12 – jest ważna o tyle, że ułatwia przyswajanie witaminy A i żelaza, ale także bierze udział w produkcji czerwonych krwinek. Powinni ją jeść uczniowie i studenci, bo rozwija pamięć i wpływa na koncentrację.

Gdzie jej szukać? Jej bogatym źródłem jest mleko i przetwory mleczne, szczególnie żółty ser, ale także ryby (zwłaszcza tuńczyk) i jaja.

  • Witamina C – kojarzona przede wszystkim ze wzmacnianiem odporności organizmu (zabezpiecza go przed wirusami i bakteriami), ale także regeneruje tkanki, co wpływa na przykład na gojenie się ran. Poza tym pomaga zmniejszać poziom cholesterolu we krwi, a także poziom stresu.

Gdzie jej szukać? Przede wszystkim w owocach cytrusowych, ale również w truskawkach, melonach, papajach, a także w brokułach i zielonej papryce.

Witaminowe abecadło

  • Witamina D – witaminowe abecadło bez niej byłoby niepełne. Dzięki niej serce i system nerwowy mogą działać prawidłowo, a witamina A może być przekształcana przez organizm. Witamina D pomaga także w przyswajaniu wapnia i fosforu.

Gdzie jej szukać? Jej najważniejszym źródłem jest… słońce (pod jego wpływem organizm sam wytwarza witaminę D), ale można jej szukać też w rybach (sardynki, łosoś czy tuńczyk).Witaminowe abecadło

  • Witamina E – ma niebanalne znaczenie jeśli chodzi o płodność i potencję, chroni przed poronieniem w ciąży, a podczas karmienia piersią wspomaga produkcję mleka. Pomaga zmniejszyć poziom cholesterolu, wspomaga też gojenie się ran.

Gdzie jej szukać? Jej najważniejszym źródłem są zielone warzywa, zboża, ale także orzeszki ziemne, olej słonecznikowy i pomidory,

  • Witamina K – jej rola to zapobieganie krwotokom – zarówno wewnętrznym jak i zewnętrznym, wspomaga także prawidłową pracę wątroby.

Gdzie jej szukać? Jeśli chcesz jeść dużo witaminy K, powinieneś zadbać o to, by w twojej diecie nie zabrakło warzyw liściastych, oleju słonecznikowego czy jogurtu.

  • Witamina PP – bierze udział w przemianie tłuszczów, węglowodanów i białek, a jej niedobory łatwo rozpoznać – czujemy się wtedy zmęczeni, rozbici, mamy zaburzenia pamięci.

Gdzie jej szukać? Witaminę PP zawierają mleko, jaja i chleb pełnoziarnisty, a także warzywa.

Układając codzienny jadłospis warto wiedzieć, gdzie występują najważniejsze witaminy. Witaminowe abecadło pozwoli dobrać produkty spożywcze tak, by niczego w naszym organizmie nie zabrakło.

Witaminowe abecadło image courtesy of amenic181 at FreeDigitalPhotos.net