Jak powinna wyglądać dieta rocznego dziecka?

dieta rocznego dziecka

Twój maluch nie jest już niemowlakiem, właśnie skończył roczek, a Ty zastanawiasz się, co powinien jeść, by zdrowo rosnąć? Dieta rocznego dziecka jest już całkiem urozmaicona.

Roczny maluch to już całkiem duże dziecko. Już od kilku miesięcy w jego menu pojawia się nie tylko mleko, ale i inne pokarmy. Tak naprawdę w tym wieku Twoja pociecha może już zasiadać do stołu z rodzicami i starszym rodzeństwem, pod warunkiem jednak, że wszyscy odżywiacie się zdrowo i racjonalnie.

Promocja Pampers z darmową dostawą

Dieta rocznego dziecka – najważniejsze wskazówki

To, co doskonale wiedzą wszystkie kobiety, dbające o swoją figurę, czyli konieczność zjadania pięciu niewielkich posiłków w ciągu dnia, w równych odstępach czasu – a więc co 3-4 godziny – można odnieść też do diety małych dzieci. Dziecko także powinno jeść często, a jego posiłki muszą być urozmaicone i zawierać wszystkie niezbędne składniki pokarmowe, a więc białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy i sole mineralne.

A jakie konkretnie dania i pokarmy może zawierać dieta rocznego dziecka? Maluch może jeść właściwie wszystko to, co jego rodzice, choć trzeba zachować oczywiście rozsądek jeśli chodzi o rozwijanie jego diety. Owoce morza, sery pleśniowe czy karkówka nie są najlepszymi pokarmami dla rocznego dziecka.

Jeśli chodzi o mięso, znacznie lepszym wyborem jest chude mięso (kurczak, cielęcina, indyk), raczej gotowane niż smażone. Warto raz na jakiś czas podać dziecku wołowinę lub wątróbkę, która zawiera mnóstwo żelaza. Maluchowi można podawać (a nawet jest to wskazane) także ryby, które są bogate w kwasy tłuszczowe.

Produkty mleczne, jakie może jeść małe dziecko to właściwie wszystko to, co jemy sami, a więc białe i żółte sery, jogurty, mleko. Kupując jogurty wybieraj jednak te naturalne, a w domu dodawaj do nich owoce lub ciemne kakao, bo gotowe jogurty owocowe, nawet te przeznaczone specjalnie dla dzieci, często mają w składzie szkodliwy syrop glukozowo-fruktozowy.

Inne składniki, o których trzeba pamiętać, rozszerzając dietę rocznego dziecka to węglowodany. Ich źródło to pieczywo (początkowo lepiej dawać dziecku biały chleb, z czasem zamieniając go na ciemny), płatki owsiane, kasze i ryż.

Dieta rocznego dziecka to także owoce i warzywa. Banany, jabłka, gruszki mogą służyć jako przekąska (drugie śniadanie czy podwieczorek), a warzywa warto przemycać w śniadaniach i obiadach.

Nie zapomnij także o napojach. Rocznemu dziecku na śniadanie możesz podać kakao lub kawę zbożową, herbatki owocowe (z suszonych owoców, a nie z granulatu!), a na obiad – domowe kompoty. Najlepszym wyborem będzie jednak zwykła, niesłodzona woda, ewentualnie z dodatkiem soku z cytryny.

Zakazane produkty w diecie rocznego dziecka

Dziecko w tym wieku nie powinno jeść:

  • Słodyczy i słonych przekąsek (chipsy, paluszki)
  • Słodkich napojów
  • Fast-foodów
  • Soli
  • Żywności przetworzonej – gotowych sosów, zupek z proszku itp.

Jak komponować posiłki?

Maluchy często są niejadkami i grymaszą, gdy mają spróbować czegoś nowego, stąd też dieta rocznego dziecka dla wielu rodziców jest sporym wyzwaniem. Komponując posiłki dbaj o to, by wyglądały kolorowo i apetycznie – tak, jak sama chciałabyś mieć je podane.

Spróbuj tego, co podajesz dziecku – jeśli Tobie nie smakuje, to jest spora szansa, że i Twoja pociecha nie będzie jadła dania z apetytem. Ponieważ dzieciom nie powinno się podawać potraw z dużą ilością soli ani zbyt ostrych, możesz eksperymentować z dodatkiem ziół czy zieleniny – np. pietruszki. Ważne, żeby dieta rocznego dziecka była urozmaicona, a jedzenie sprawiało maluchowi przyjemność, a nie było dla niego przykrym obowiązkiem.

Sprawdź przepisy:

http://www.przepisy-dla-dzieci.pl/

http://przepisy.edziecko.pl/przepisydladzieci/0,0.html