Dieta lekkostrawna – 15 zakazanych składników i ogólne zasady

dieta lekkostrawna

Dieta lekkostrawna to jedna z tych diet, które każdemu wyjdą na dobre. Nie jest restrykcyjna, wystarczy odpowiednio dobierać składniki posiłków.

Ta dieta nie jest dietą odchudzającą, choć jeśli zależy Ci na zrzuceniu zbędnych kilogramów, z pewnością wybór lekkostrawnych potraw Ci w tym pomoże. Dieta łatwostrawna odpowiednia jest dla osób, które mają problemy z żołądkiem, dla ludzi starszych, a także dla tych, którzy mają za sobą niedawno przebytą operację.

chusteczki dla dzieci alergicznych

Dieta lekkostrawna – co jest zakazane?

Najkrócej mówiąc – nie jemy wszystkiego, co jest ciężkostrawne. Jeśli chodzi o sposób przygotowywania żywności – ta dieta wyklucza smażenie na tłuszczu, bo gdy mięso czy warzywa nasiąkną tłuszczem ich trawienie jest trudniejsze. Znacznie lepszym pomysłem jest gotowanie w wodzie lub na parze, a także grillowanie czy pieczenie (np. mięs, ryb, warzyw) w folii aluminiowej.

Produkty, które trzeba wykluczyć z jadłospisu, będąc na diecie lekkostrawnej:

  1. Pieczywo pełnoziarniste, razowe, żytnie, pieczywo chrupkie, chleb na zakwasie. Zamiast tego lepiej wybrać pieczywo pszenne.
  2. Tłuste wędliny wieprzowe, smalec, słonina. Lepszym wyborem będzie chuda, drobiowa wędlina.
  3. Sery żółte, sery pleśniowe i dojrzewające, sery topione – zamiast nich wybieraj chudy twaróg, serki homogenizowane.Dieta oparta na zdrowych rybach - dieta lekkostrawna
  4. Grzanki, naleśniki, placki ziemniaczane, frytki, odsmażane ziemniaki, jajecznica, zwłaszcza smażona na słoninie, boczku, oleju – wszystko to potrawy smażone, które nasiąkają tłuszczem. Ciężkostrawne są też jajka gotowane na twardo – lepiej zastąpić je jajkiem na miękko lub w koszulce.
  5. Zupy przygotowywane na tłustych kościach, wywarach z ryb, a także zabielane śmietaną lub doprawione zasmażką. Do zabielania zup lepiej użyć jogurtu naturalnego, a zamiast wywaru z kości wykorzystać rosół warzywny.
  6. Warzywa, które powodują wzdęcia: fasola (zarówno „Jaś”, jak i szparagowa), kapusta biała i czerwona, a także pekińska, brukselka, kapusta kiszona, ogórki kiszone, kalafior, groch, czosnek, cebula, soja, soczewica.
  7. Owoce: gruszki, śliwki, czereśnie, ale także owoce niedojrzałe i kwaśne. Dieta lekkostrawna powinna zawierać głównie owoce i warzywa przetworzone – na przykład gotowane jabłka czy świeżo wyciśnięte soki owocowe. Ciężkostrawna jest także skórka z owoców i warzyw.
  8. Margaryny do smarowania pieczywa – lepiej zastąpić je masłem, a do przygotowania potraw używać oliwy z oliwek czy oleju rzepakowego.
  9. Grube kasze i grube makarony – zamiast gryczanej czy jęczmiennej lepiej wybrać kuskus lub kaszę mannę albo zastąpić kaszę ryżem. Wybierając makaron lepiej postawić na nitki czy muszelki, a wykluczyć świderki i lazanię.
  10. Przyprawy – przede wszystkim ostre przyprawy, takie jak chili, papryka, pieprz, imbir, ale też ziele angielskie, liść laurowy, gorczyca, curry, kminek. Dieta lekkostrawna wyklucza także ketchup i musztardę.
  11. Napoje zabronione to alkohol, napoje gazowane, mocna kawa i kakao. Znacznie lepszym wyborem będą herbaty, zwłaszcza owocowe i ziołowe, świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne, kompoty owocowe, mleko czy kawa zbożowa.
  12. Ciasta z kremami, torty, ciasto francuskie, czekolada, batoniki, chałwa, słodycze zawierające tłuszcze (pączki, faworki) i orzechy. Będąc na lekkostrawnej diecie można jeść biszkopty, bezy, musy owocowe, budynie i kisiele, a także dżem i miód.
  13. Grzyby – zarówno świeże, jak i suszone.
  14. Pyzy, kopytka, knedle, pierogi z mięsem, krokiety, paszteciki, groszek ptysiowy.
  15. Konserwy rybne, ryby wędzone, solone, marynowane, smażone.

Lista zakazanych potraw jest dość długa, ale wiele z nich da się zastąpić lekkostrawnymi daniami. Najważniejsze w tej diecie jest to, by nauczyć się komponować różnorodne posiłki, które będą smaczne i apetyczne, by dieta lekkostrawna nie była wyrzeczeniem, ale dawała przyjemność z jedzenia ulubionych dań.

 Image courtesy of tiramisustudio at FreeDigitalPhotos.net